Jak zapobiegać infekcjom intymnym?

Wiele kobiet doświadcza czasem infekcji intymnej, ale niektórym zdarza się to niemal w każdym cyklu. Oczywiście w takim wypadku powinnaś udać się do ginekologa, ale w dłuższej perspektywie zmiana nawyków higienicznych i żywieniowych może zapobiec nawracającym infekcjom. Może też zmniejszyć ilość stałej wydzieliny, jeśli obserwujesz ją poza fazą płodną.

Higiena intymna

  • Nie stosuj tamponów. Wchłaniają one nie tylko krew, ale też naturalną wydzielinę pochwy, co niszczy jej nabłonek i florę bakteryjną. Zamiast tamponów stosuj podpaski lub kubeczek menstruacyjny.
  • Często wymieniaj podpaski. Zbierająca się na nich krew sprzyja namnażaniu się bakterii.
  • Podpaski wielorazowe mogą być lepszym wyborem niż jednorazowe, które u niektórych kobiet powodują podrażnienia lub odparzenia. Ponadto ich większa chłonność może skłaniać do ich rzadszej wymiany.
  • Nie noś wkładek higienicznych poza miesiączką. Sprawiają, że ujście pochwy staje się nagrzane i nie może się wietrzyć.
  • Nie przepłukuj niczym pochwy (nie rób irygacji). Pochwa czyści się sama.
  • Myj srom samą wodą. Kosmetyki mogą podrażniać pochwę. Nie stosuj kosmetyków intymnych, np. dezodorantów.
  • Po współżyciu nie przepłukuj pochwy ani nie myj sromu specjalnymi kosmetykami, tylko zrób siusiu.
  • Wycieraj się czystym ręcznikiem i często go wymieniaj. W wilgotnym materiale mogą namnażać się grzyby i bakterie. Srom możesz delikatnie osuszyć ręcznikiem jednorazowym lub papierem toaletowym.
  • Podcieraj się delikatnie od pochwy w stronę odbytu i nie korzystaj wielokrotnie z tego samego kawałka papieru. Korzystaj z nieperfumowanego, niebarwionego papieru toaletowego.
  • Nie depiluj miejsc intymnych (przede wszystkim sromu). Włosy łonowe stanowią barierę ochronną i ułatwiają wietrzenie.

Ubiór

  • Noś bawełniane majtki. Naturalne materiały nie przegrzewają okolic intymnych i pozwalają im "oddychać". Zakładaj figi zamiast stringów. Pasek lub szew biegnący między pośladkami może przenosić bakterie z odbytu do ujścia pochwy.
  • Noś spódnice zamiast spodni i pończochy zamiast rajstop. Taki strój mniej podrażnia srom, mniej go nagrzewa i zapewnia mu większy dopływ powietrza.
  • Na noc zamiast piżamy zakładaj koszulę nocną bez majtek.
  • Pierz ubrania (przede wszystkim majtki) w łagodnych środkach bez płynów do płukania. Pozostałości proszków lub płynów mogą podrażniać okolice intymne.

Dieta

  • Ograniczyć słodycze. Cukier to doskonała pożywka dla "złych" bakterii. Odpowiednia flora jelitowa jest powiązana ze zdrowiem całego ciała, więc zadbaj o nią, jedząc często jogurty naturalne i kiszonki.
  • Zadbaj o zbilansowaną dieta pełną warzyw i ogranicz przetworzoną żywność. To wzmocni Twoją odporność i ogólny stan zdrowia.
  • Suplementuj olej lniany lub olej z wiesiołka, które wzmacniają błony śluzowe, dzięki czemu Twoje drogi rodne szybciej wrócą do równowagi.

Inne rady

  • Zrezygnuj z basenu i kąpieli w morzu lub jeziorze. W takiej wodzie łatwiej o zakażenie, a mokry strój kąpielowy sprzyja namnażaniu się bakterii.
  • Większość kobiet nie ma problemu z badaniem szyjki pod warunkiem zachowania odpowiedniej higieny. Jeśli jednak masz skłonność do nawracających infekcji, być może powinnaś przynajmniej na pewien czas zrezygnować z badania szyjki i wewnętrznej obserwacji śluzu. Może to powodować podrażnienia i być źródłem zakażenia.
  • Zastosuj probiotyk dopochwowy, np. Lactovaginal, Lakcid Intima.

Gdy już masz infekcję...

  • Zrezygnuj ze współżycia podczas infekcji, aby nie zarazić partnera i nie powodować dodatkowych podrażnień.
  • Zastosuj probiotyk dopochwowy lub lek bez recepty, np. Gynoxin Optima lub Clotidal na infekcję grzybiczą oraz krem z klotrymazolem do smarowania sromu lub Albothyl na infekcję bakteryjną. Unikaj stosowania leków na własną rękę i skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą!
  • Udaj się jak najszybciej do ginekologa.
  • Jeśli wcześniej współżyłaś, leczenie powinno objąć też Twojego partnera, który mógł się od ciebie zarazić lub być źródłem zakażenia.

Źródła

  1. Elizabeth Raith, Petra Frank, Günter Freundl, Naturalne metody planowania rodziny. Poradnik medyczny, tłum. Piotr Bruszewski, Andrzej Klejewski, wyd. 1, Springer PWN, Warszawa 1997, s. 78.
  2. Josef Rötzer, Ja i mój cykl, tłum. Klaudia Kosmala, Elżbieta Wójcik, INER, Warszawa 2007, s. 267-272.
  3. Josef Rötzer, Sztuka planowania rodziny, tłum. Klaudia Kosmala, Elżbieta Wójcik, wyd. 4, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2005, s. 111-113.
  4. Marilyn M. Shannon, Fertility, Cycles & Nutrition: Self-care for improved cycles and fertility… naturally!, wyd. 4 popr. i uzup., The Couple to Couple League International, Cincinnati 2009, s. 123-127, 193-195.
  5. Oficjalna strona Instytutu Naturalnego Planowania Rodziny wg metody Prof. Josefa Rötzera, iner.pl/metoda-rotzera/#znaczenieubioru (dostęp 31.10.2019).
  6. Wpis Dlaczego warto spać bez majtek? na blogu mamaginekolog.pl, mamaginekolog.pl/dlaczego-warto-spac-bez-majtek (dostęp 31.10.2019).
  7. Wpis Higiena intymna kobiet od urodzenia do dorosłości na blogu mamaginekolog.pl, mamaginekolog.pl/higiena-intymna-kobiet-urodzenia-doroslosci (dostęp 31.10.2019).
  8. Wpis Higiena po stosunku na blogu mamaginekolog.pl, mamaginekolog.pl/higiena-po-stosunku (dostęp 31.10.2019).
  9. Wpis Infekcje pochwy na blogu mamaginekolog.pl, mamaginekolog.pl/infekcje-pochwy (dostęp 31.10.2019).
  10. Wpis Infekcja intymna – jak sobie pomóc bez recepty? Analiza składów i opinie na blogu pantabletka.pl, pantabletka.pl/infekcja-intymna-co-bez-recepty (dostęp 12.11.2019).
  11. Kurs Naturalnego Planowania Rodziny na stronie Szansa Spotkania, szansaspotkania.pl/kurs-naturalnego-planowania-rodziny/lekcja-6 (dostęp 31.10.2019).